Kuidas auto talveks ette valmistada

Üldised probleemid ning näpunäited

Kuidas auto talveks ette valmistada

PostitusPostitas siimp » 11 Nov 2010, 14:23

Pole olemas halba (külma) ilma, vaid on vale riietus. See kehtib ka talve ja auto kohta. Autodega ei tohiks talvel tekkida probleeme, kui need on vastavalt ette valmistatud ja hooaega silmas pidades hooldatud.

Pese auto puhtaks

Talvist ettevalmistust alusta korraliku pesuga (soe vesi ja šampoon). Tähtis on eemaldada suvega kogunenud pigi ja putukajäänused. Kasuks tuleb ka auto vahatamine, kuna vahatatud pinnale ei jää igasugune sodi ja mustus nii kergelt külge. Ärge unustage ka velgede puhastust, klaaside sisepesu ja tolmuimejaga koristust autosalongis.

Tihendid ja lukud

Et kõik uksed ja luugid külmaga muretult avaneksid, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja need silikoonõliga määrida. Ava uksed ja pihusta silikoonõli kõigile tihenditele ning lase veidi kuivada. Kui kasutad silikoonõli pudelis, siis vala õli lapile ja määri üle tihendid, kuid hoidu istmekatete määrimisest.

Õlitada tuleb ukselukud, uksehinged ja piirajad. Õlitamiseks kasuta peenmehhaanikaõli. Pihusta lukuaugust sisse pisut õli, hoia lapp käepärast, et lukust välja nirisenud õli ära pühkida, pööra paar korda ka võtit määritud lukuaugus ning seejärel pihusta õli ka uksehingedele ja piirajatele.

Külmumise vastu

Jälgi, et sinu auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt -20C, jahutusvedelikul vähemalt -30C. Jahutusvedelikku tasub vahetada iga nelja aasta tagant, lisandite toime lihtsalt kaob aastatega. Need aga on vajalikud, et kaitsta mootori jahutussüsteemi mittesoovitavate keemiliste protsesside eest.

Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, siis ei soovita pesurit kasutada, vaid minna sooja garaaži ja lasta vedelikul üles sulada ning alles seejärel vahetada vedelik külmakindlama vastu või lisada kontsentraati (edaspidise külmumise ärahoidmiseks). Pesuri iga hinna eest käivitamisel põleb läbi kaitse või pesuri mootor ning võivad puruneda juhtvoolikud.

Vaata üle ka kojamehed ning vajadusel vaheta uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu, mille käigus eemaldatakse hoolikalt pigieemaldusvahendiga harjadele kogunenud mustus. "Selge pilt" on talvisel pimedal ajal oluline. Pimedas sõites on igasugused liigsed triibud ja täpid esiklaasil eriti häirivad ja väsitavad silma. Korrektse ja parema nähtavuse hoidmiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside külmumise. Kui juhtub, et salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, siis on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.

Rehvivahetus ja tuled

Kuigi talverehvide kasutamine muutub Eestis kohustuslikuks alates 1. detsembrist, võib naastudega talverehvid autole alla panna juba alates 1. oktoobrist. Lamellrehvidega võib sõita aga aastaringselt. Vastu talve tuleb kindlasti jälgida ka lamellrehvide mustrit. See peab olema korralik, et libeda ja külmaga oma eesmärki täita.

Rehvivahetust soovitan teha vastavas töökojas. Juhul, kui talverehvid on eraldi velgedel, siis piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.

Kontrolli, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult ning vajadusel vaheta läbipõlenud pirnid. Kasuks tuleb ka autotöökojas tulede üle kontrollimine, et need oleksid õigesti reguleeritud. Valesti näitavad tuled pimestavad vastutulijaid ja juhi vaateväli on samuti kehvemini valgustatud. Pane tähele, et tulede ebaõige valgusvihu üheks põhjuseks võib olla ka erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees-ja tagateljel.

Jälgi mootoriõli viskoossust

Soovitan ka enne talve vahetada auto mootoriõli ja filter, kuna värske ja külmakindlam (SAE 0W-X, 5W-X või 10W-X) mootoriõli on kerge külmkäivituse eelduseks. Kui teil on plaanis sõita autoga eriti külma kliimasse (näiteks Lapimaale), siis võiks õli viskoossus olla vähemalt SAE 5W-X või 0W-X. Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetust, kui seda ei ole tehtud juba 4 aastat.

Labidas ja käivituskaablid pakiruumis

Enne talve tuleb kasuks ka aku ning selle võimekuse kontrollimine. Vajadusel aku korralikult laadida - seda aitab teha spetsiaalne laadija või võtta ette pikem sõit ca 150 km, mis aku korralikult täis laeb.
Igaks juhuks hoidke ka talve tulles pakiruumis paari kindaid, väikest labidat ja nõrgema aku puhul ka käivituskaablid.


Allikas:
EksperssAuto


Autos võiksid olemas olla:
Jääkaabits
Kindad
Lukusulatusvahend
Rehvi rõhumõõtja
Silikoon (pihustatav variant või pudelis)
Talvine aknapesuvedelik
Talvised kojamehed
Taskulamp
Tekk või vaip
Väike lumelabidas

Kuidas auto talveks ette valmistada?
1) Kui autoga pole 50 000 km jooksul tehnohoolduses käidud, tee seda, et avastada võimalikke tekkinud vigu auto juures.
2) Pese jahutussüsteem läbi ja vaheta jahutusvedelik või lase seda töökojas teha.
3) Pane autole uued kojamehed, talv on pime aeg ja ohutuse seisukohalt on oluline, et klaas oleks puhas ja nähtavus hea.
4) Täida klaasipesuvedeliku anum talvise pesuvahendiga kindlasti enne külmade saabumist. Suvine pesuvedelik või vesi jäätuvad ja võivad klaasipesusüsteemi rikkuda. Ei soovita kellelgi seda tegemata jätta ja maanteel olles veoauto taga sõites avastada, et klaasi pesta ei õnnestu.
5) Hoolda ise või lase töökojas aku hooldus teha (klemmid puhastada ja vett lisada) ja testida. Külmaga aku võimekus väheneb. On oluline, et aku oleks korras.
6) Mõõda rehvirõhku ja pumpa juurde, et rõhud oleks korras (sinu auto soovitusliku rehvirõhu numbrid võid leida näiteks bensiinipaagi kaane siseküljelt). Rehvirõhku mõõda ja korrigeeri alati töösoojadel rehvidel (s.t. et oled autoga enne mõned head kilomeetrid sõitnud).
7) Kontrolli, et varurattas oleks õige rõhk ja et autoga oleks kaasas õiged vahendid ratta vahetamiseks (tungraud, klotsid, veljevõti, ohukolmnurk).
8) 1. detsember - kuni 1. märts on talverehvid kohustuslikud. Pane või lase panna talverehvid alla ja veendu, et nad on valmis talvesõiduks. Kui sa pole kindel, mis see tähendab, küsi mehaanikult (mitte rehvimüüjalt, kes võib sulle kohe uusi soovitama hakata) tema arvamust.
9) Kontrolli tulesid, auto soojendust ja klaasisoojendust.
10) Ära lase külmaga kütusepaaki liiga tühjaks saada, vältimaks võimalust, et paaki tekkinud vesi võiks sattuda kütusesüsteemi ja seal külmuda. Vaheta enne külmade saabumist kütusefilter, seal võib olla kondensvett.
11) Kontrolli pidureid, kui viimase poole aasta jooksul seda tehtud pole.
12) Varusta auto talviselt: tekk või vaip, lisasaapad ja kindad, jääkaabits, väike lumelabidas, taskulamp, kruusa või soola teele puistamiseks (juhuks kui oled kinni jäänud), mugavuse mõttes võid autos hoida ka jääsulatusvahendit (de-icer). Kodus hoia luku sulatamise vahendit, juhuks, kui uksed hommikul enam ei avane.
13) Udused aknad on kindlasti autoomanikule tuttav teema, varu endale tahvlipuhastaja (jah, selline, millega koolis kriiti tahvlilt maha pühitakse), ära pühi aknaid mütsi, kinnaste või muu ebapuhta asjaga. Saadaval on ka erinevaid anti-fog uduvastaseid vahendeid, kasuta neid. Kui udused aknad on tõeline probleem, võib sinu auto salongi tuleva õhu filter vahetamist.
14) Tõmba ukse tihendid silikooniga üle. Silikoon tõrjub niiskust ja hoiab tihendid pehmete ja elastsetena, muidu võivad uksed kinni jäätuda.

Pilt
Kasutaja avatar
siimp
Renault klubi administraator
Renault klubi administraator
 
Postitusi: 816
Liitunud: 20 Apr 2010, 13:12
Asukoht: Tartu
Reputatsiooni punktid: 0

Re: Kuidas auto talveks ette valmistada

PostitusPostitas Eljott » 30 Aug 2013, 09:26

Punkt 6 - rehvirõhku mõõda alati töösoojalt ?
Senini on olnud nõuded rehvirõhu mõõtmiseks olnud just risti vastupidine e mõõdetakse "külmal" rehvil.
Kas näpukas ?
Kasutaja avatar
Eljott
Uustulnuk
Uustulnuk
 
Postitusi: 2
Liitunud: 29 Aug 2013, 16:06
Reputatsiooni punktid: 0

Re: Kuidas auto talveks ette valmistada

PostitusPostitas MavaCX » 11 Okt 2013, 10:13

Pigem ikka selles "senini olnud nõuetes" on näpukas...
Pilt
V6 RENAULT
Kasutaja avatar
MavaCX
Renault Klubi liige
Renault Klubi liige
 
Postitusi: 239
Liitunud: 12 Veebr 2010, 23:31
Reputatsiooni punktid: 5


Mine Üldine tehniline

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline