Mida teha, kui oled sattunud autoga mustale jääle?

Üldised probleemid ning näpunäited
Vasta
Rain
Renault klubi administraator
Renault klubi administraator
Postitusi: 301
Liitunud: 14 Jaan 2010, 00:18
Minu Renault: Grand Scenic 2010
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Mida teha, kui oled sattunud autoga mustale jääle?

Postitus Postitas Rain » 17 Veebr 2010, 12:07

Must jää tekib tavaliselt siis, kui vihm või udu langeb pinnale, mille temperatuur on alla nulli kraadi. Kuna selline jää on tumeda pinna taustal nähtamatu, kutsutakse seda tihti mustaks jääks. Tavaliselt tekib see kevadeti, millele on eelnenud kuiv ja külm talv. Selliste tingimuste korral võib autojuhtide vähenenud tähelepanu tuua kaasa traagilisi tagajärgi.

“Kui autos läheb sõitmise ajal kahtlaselt vaikseks ning samal ajal on tunne, nagu auto pigem hõljuks kui sõidaks, siis on see märk, et sõidate suure tõenäosusega täielikult siledal ja libedal pinnal ehk mustal jääl,” selgitab Renault liikluskooli direktor. “See on tõenäoliselt kõige ohtlikum nähtus mis on seotud ilmastiku mõjuga teeoludele ning samuti kujutab see endast autojuhtidele väga tõsist ohtu,” lisab ta.

Kõige olulisemad võtted, mida tuleb mustal jääl sõites meeles pidada, on kiiruse vähendamine, pidurdamine pumpavate liigutustega ning järskude manöövrite vältimine.

Füüsikaseadused on vääramatud – talverehvid on käesoleval aastaajal kohustuslikud, kuna need suurendavad sõitjate ohutust, kuid ka need ei ole täielikult võimelised vältima auto libisemist. “Auto, mis on mustal jääl sattunud libisemisesse, ei ole enam auto, vaid raske ese, mis liigub kiiresti kontrollimatus suunas ja mille peatumispunkti on võimatu kindlaks määrata. See aga kujutab endast suurt ohtu mitte ainult autojuhile, vaid ka teistele liiklejatele, sealhulgas jalakäijatele, näiteks bussipeatuses või kõnniteel viibijatele. Selle tõttu peaksid ka kõik teised liiklejad olema musta jää korral eriti ettevaatlikud,” hoiatavad Renault liikluskooli õpetajad.

Mida peaks tegema, kui auto hakkab libisema?

Kui tagumised rattad kaotavad pidamise (auto satub ülejuhitavusse) tuleb keerata rooli libisemise suunas, et juhtida auto õigele trajektoorile. Mingil juhul ei tohi vajutada pidurit, see ainult suurendab ülejuhitavust ehk auto külg ees libisemist.

Alajuhitavuse korral, s.t. kui esirattad kaotavad pidamise, mis juhtub tihtipeale järsku kurvi sisenedes, tuleb koheselt tõsta jalg gaasipedaalilt, keerata rooli veidi tagasi ning ettevaatlikult läbida kurv. Sellised manöövrid aitavad taastada pidamist ning korrigeerida auto liikumissuunda.

Autojuhtidele, kelle auto on varustatud ABS piduritega, on need manöövrid lihtsamad. Selle süsteemi ülesanne on vältida rataste blokeerumist pidurdamisel ja sellega hoida ära libisemist. Kuigi ABS’iga varustatud autodel on lühem pidurdusteekond, tasub meeles pidada, et isegi kõige täiuslikum süsteem ei suuda sind ohu eest kaitsta, kui sa sõidad liiga kiiresti. Seetõttu on oluline valida alati teeoludele vastav sõidukiirus!
CLUB RENAULT - Eesti Renault Klubi
http://club-renault.ee" onclick="window.open(this.href);return false;

DanielK
Uustulnuk
Uustulnuk
Postitusi: 1
Liitunud: 31 Aug 2010, 22:00

Re: Mida teha, kui oled sattunud autoga mustale jääle?

Postitus Postitas DanielK » 31 Aug 2010, 22:27

ei ole ma mingi spets libedal aga naisterahvastele ütleks et kui on tunne , et pidamist ei ole enam siis mitte vajutada pidurit, paraku just seda paanikas tehakse ja siis kaob viimanegi pidamine, ei päästa ei abs ega miski . Sama lugu gaasipedaaliga (lume peal võib aidata aga musta jää peal ei usu et aitaks) Kõige õigem oleks tegelikult lugeda mida siin foorumis (enne minu teksti :D ) on kirjutatud või teha esimese lumega kusagil kinnisel ohutul territooriumil sõitu , et saada see tagumiku tunnetus.
Ja õige ta on et füüsikajõududele vastu ei saa.
teine meetod mis muidugi kehtib rohkem naastude puhul on käsipiduri kasutamine, mis toob nn tagumiku liikumissuunda ja seejärel mõnusalt pähe anda. Muidugi tuleb see 100 % välja ainult colin mcread rallyt mängides aga kui viimane lootus juhitavust taastada on kadunud siis tasub proovida.
Kirjutasin ma seda siin sellepärast et olen iga aasta näinud kuidas ühes teatud pangodi teelõigul on kraavisõidetud ka väga väikese kiiruse pealt. :-D
Kui keegi leiab siit mingi vea siis tasub KINDLASTI teada anda , sest ega talv kaugel ei ole ja ei tahaks enda "geniaalsuse pärast samamoodi kusagil kurvalt lõpetada.

tervisi ja ohtut liiklemist

siimp
Renault klubi administraator
Renault klubi administraator
Postitusi: 816
Liitunud: 20 Apr 2010, 13:12
Minu Renault: puudub
Asukoht: Tartu

Re: Mida teha, kui oled sattunud autoga mustale jääle?

Postitus Postitas siimp » 31 Aug 2010, 22:53

Olles sõitnud mõned aastad talvel jääradadel ja lumeradadel erinevaid võistluseid kaasa, võin öelda, et väga suurt rolli mängib auto veoskeem (esivedu,tagavedu või nelikvedu) ja muidugi rehvid. Käsipiduri kasutamist talvel soovitaks küll vaid inimesele, kes teab mida ta autoroolis teeb. Samas väide, et kinnisel territooriumil sõitu teha, on väga õige. Soovitaks samuti kõigil vähemalt korra kusagil jäärajal ära käia (kui enda autost kahju, siis sellisteks puhkudeks on talvel suisa kohad, kus saab spetsiaalse renditud autoga sõitu proovida) ja peale paari auto käest ära laskmist kaob tänavatel kihutamise isu ära. Nelikveolise autoga on pigem nii, et kui käest hakkab ära minema, tasub gaasi peal hoida ja üldiselt kui jõudu masinal on ning rehvid ka lubavad, siis tõmbab masin ennast otseks tagasi, esikveoga ja tagaveoga on hoopis teine maailm, mida ma siin lahkama ei hakka. Talvel püüame Club Renault`iga ühe jääraja ürituse korraldada. Usun, et kõigil on siis võimalik sõitu proovida ja püüame ka mõne kogenuma sõitja kohale tuua, kes jagaks näpunäiteid jääl sõitmiseks (sellest täpsemalt lume saabudes). :cool:

Vasta